Svar: Hvornår skal vi lægge den 3 flaske

3. maj 2022

Alder:
8 mdr.

Kære Christina

Tak for dit brev :)

Det lyder som om, at I skal bibeholde morgenflasken lidt endnu. Den er med til at gøre, at jeres dreng nogle gange kan sove lidt længere, hvilket er rigtig rart for både ham og jer :) Den er også med til at sikre ham et vist mælkeindtag, og det fungerer således godt - og som udgangspunkt skal man ikke ændre noget, der fungerer :)

Du har helt ret i, at det kan være svært at finde plads til flasken på andre tidspunkter, og da den nogle dage ligger allerede kl 04, så tænker jeg, at det er begrænset, hvor meget den påvirker morgenmaden. Begynder den at ligge tættere på kl 06, vil det naturligt kunne have betydning.

Jeg tænker dog også, at tiden arbejder for jer her. Når jeres dreng rammer 10 måneders alderen, vil det ofte være passende med to flasker i døgnet, og det betyder, at I f.eks. vil kunne trappe ud af morgenflasken på dette tidspunkt.

Hvis I indfører lidt godnatgrød, en moset banan eller lignende, før han puttes, så kan I servere lidt mme af en kop samme med dette og på den måde stadig få givet ham lidt erstatning, før han puttes - mme af kop tæller ...

Annonce

... også med i mælkeregnskabet.

I kan naturligt også overveje at give ham mme af kop sammen med aftensmaden - men det afhænger af, hvordan han reagerer på dette. Nogle børn bryder sig ikke særlig meget om smagen af erstatning, og det kan derfor gøre, at han afviser sin aftensmad, hvilket jo bestemt ikke er meningen. Så er det bedre at få mme af kop lige før putning, og som en del af putteritualet, hvilket mange børn bedre accepterer... Men - hvis han slet ikke kan kapere erstatning om aftenen, så fred være med det.

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Der er jo også nogle fordele ved, at han ikke behøver flaske for at falde i søvn om aftenen, men faktisk kan puttes og sove uden, det er bestemt også værd at medtænke...:)

Det lyder som om, at han spiser godt af aftensmaden og drikker fint vand af kop, og det er trods alt det vigtigste. Drømmeflasken får han jo stadig og lige nu så også mælk tidlig morgen og om eftermiddagen. Samlet ca. 400 ml, og det synes jeg som sagt, at I skal beholde, da det lyder som den bedste løsning hos jer lige nu :)

Håber dette giver lidt ro med på vejen - rigtig meget held og lykke, og fortsat god appetit!:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Annonce

Viden om børn:

Fisk og børn

Det er vigtigt at børn tilbydes fisk. Gerne flere gange om ugen, det vil sige næsten hver dag til frokost og et par gange til aftensmad.

Det er vigtigt at børn tilbydes forskellige typer af fisk. De fede fisk er især laks, sild og makrel. De mere magre fisk er skrubbe, rødspætte, sej og torsk. Fisk er rige på næringsstoffer som D-vitamin, selen og omega-3-fedtsyrer, som er meget vigtige for udviklingen af barnets hjerne.

Er dit barn mellem 0-14 år, er det vigtigt,...

Læs mere i Babylex

Vuggedød - uventet spædbarnsdød

Den egentlige årsag til vuggedød eller pludselig spædbarnsdød kendes ikke. Men man ved, at der er visse faktorer, som har betydning. i 1980erne døde over 100 spædbørn hvert år uventet under søvn og siden 1990erne er antallet faldet drastisk. I dag er det under 10 børn om året i Danmark, der rammes af vuggedød.

Faldet i vuggedød skyldes i høj grad følgende anbefalinger fra Sundhedsstyrelsen:

1. Læg altid barnet til at sove på ryggen. Hvis barnet sover på maven, er...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Tak for dit svar - jeg gik 100% på ham og tommelfingeren. Det tog faktisk kun 3-4 dage, så ville han hellere ha sut end tommelfinger.

Tak fra Conrads mor