Svar: Hvornår skal vi lægge den 3 flaske
3. maj 2022
Alder:
8 mdr.
Kære Christina
Tak for dit brev :)
Det lyder som om, at I skal bibeholde morgenflasken lidt endnu. Den er med til at gøre, at jeres dreng nogle gange kan sove lidt længere, hvilket er rigtig rart for både ham og jer :) Den er også med til at sikre ham et vist mælkeindtag, og det fungerer således godt - og som udgangspunkt skal man ikke ændre noget, der fungerer :)
Du har helt ret i, at det kan være svært at finde plads til flasken på andre tidspunkter, og da den nogle dage ligger allerede kl 04, så tænker jeg, at det er begrænset, hvor meget den påvirker morgenmaden. Begynder den at ligge tættere på kl 06, vil det naturligt kunne have betydning.
Jeg tænker dog også, at tiden arbejder for jer her. Når jeres dreng rammer 10 måneders alderen, vil det ofte være passende med to flasker i døgnet, og det betyder, at I f.eks. vil kunne trappe ud af morgenflasken på dette tidspunkt.
Hvis I indfører lidt godnatgrød, en moset banan eller lignende, før han puttes, så kan I servere lidt mme af en kop samme med dette og på den måde stadig få givet ham lidt erstatning, før han puttes - mme af kop tæller også med i mælkeregnskabet.
I kan naturligt også overveje at give ham mme af kop sammen med aftensmaden - men det afhænger af, hvordan han reagerer på dette. Nogle børn bryder sig ikke særlig meget om smagen af erstatning, og det kan derfor gøre, at han afviser sin aftensmad, hvilket jo bestemt ikke er meningen. Så er det bedre at få mme af kop lige før putning, og som en del af putteritualet, hvilket mange børn bedre accepterer... Men - hvis han slet ikke kan kapere erstatning om aftenen, så fred være med det.
Der er jo også nogle fordele ved, at han ikke behøver flaske for at falde i søvn om aftenen, men faktisk kan puttes og sove uden, det er bestemt også værd at medtænke...:)
Det lyder som om, at han spiser godt af aftensmaden og drikker fint vand af kop, og det er trods alt det vigtigste. Drømmeflasken får han jo stadig og lige nu så også mælk tidlig morgen og om eftermiddagen. Samlet ca. 400 ml, og det synes jeg som sagt, at I skal beholde, da det lyder som den bedste løsning hos jer lige nu :)
Håber dette giver lidt ro med på vejen - rigtig meget held og lykke, og fortsat god appetit!:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske